Спеціальне покриття знижує тертя практично до нуля
Американські вчені розробили покриття, здатне в 100 разів зменшити тертя в системах з частинами, що рухаються: від приводів транспортних засобів до вітряних і гідроелектричних турбін. В основу лягли оброблені вуглецеві нанотрубки.
Для виготовлення покриття дослідники розжарили диск з нержавіючої сталі, щоб утворилися на поверхні частинки оксиду металу, а потім використовували хімічне осадження з парової фази, щоб ввести вуглець. Оксиди металу "склеювали" вуглець, виробляючи трубчасті структури. І ось що головне – ці нанотрубки не забезпечували суперзмащувальну здатність доти, доки не пошкодилися.
Насамкінець вчені додали трохи мастила, адже без нього тертя занадто агресивно видаляє пошкоджені вуглецеві нанотрубки, і покриття не може сформуватися. Випробування показали, що отримане покриття знижує коефіцієнт тертя до рекордних 0,001, що сильно нижче за порогове значення надзмащувальної здатності матеріалів. Нанотрубки зберегли свої властивості навіть через 500 000 циклів тертя при безперервному ковзанні протягом дванадцяти днів. Відкриття може сильно підвищити експлуатаційний термін багатьох механізмів.
Зараз момент дослідники чекають патент на свою розробку.